maandag 9 november 2015

Een Muis, een Beer en nog veel meer

Het liefst van al zou ik ze allemaal in de vrije natuur zien. Veel soorten worden echter bedreigd omdat hun territorium steeds kleiner wordt of er intens op hun gejaagd wordt. Bescherming van soorten in hun originele habitat is dan ook bijzonder belangrijk, maar ook dierentuinen kunnen hierin een aanzienlijke rol spelen. Wanneer door bijvoorbeeld een natuurramp een volledige groep dieren van een soort op een bepaalde plek verdwijnt, gaat er samen met hen ook een stukje van de genetische variatie verloren. Dankzij de kweekprogramma's in dierentuinen wordt er toegezien op het behoud van een zo groot mogelijke genetische variatie, zodat in geval van nood deze in het wild weer uitgebreid kan worden. Ik hou dus niet van de kooien, een dierentuin zal me daarom altijd een beetje een dubbel gevoel geven. Maar ben wel blij dat ik mijn kinderen nog kan laten genieten van al de pracht die onze wereld te bieden heeft. Het is niet alleen heel leuk, maar maakt het voor de kinderen ook een beetje tastbaar waarom we als gezin bepaalde "ecologische" beslissingen nemen.

We gingen dus naar de zo, de Olmse zoo, op een tiental kilometer van de deur. Naast een Kleine beer en een Mieke Muis (mama's favorietjes) zagen we er ook veel welpen van verschillende katachtigen, een schattige wasbeer, een luie bruine beer en roze ibissen. Muis' favoriet was de neusbeer, hoewel de giraffen toch ook indruk wisten te maken. 

Ik herinnerde me deze zo vooral als verouderd en met triestige kooien. Bij aankomst werd dit beeld bevestigd en hadden we misschien zelfs even spijt dat we gekomen waren, maar gelukkig zetten we door. Want hoewel sommige stukken best een fikse opknapbeurt kunnen gebruiken zijn er ook bijzonder leuke delen in deze zoo. Zo kon je in de tropenhal tussen de slingerplanten en bananen de mooiste vogels ontdekken, in het berenbos volgden we het pad over het verblijf van de beren en de wolven en amper een halfuurtje later stonden we op gelijke hoogte met de giraffen. Muis wilde de speeltuin nog verkennen en zo was de dag om zelfs voor we alle dieren zagen. Ik vermoed dus dat ze ons daar nog wel eens zullen terugzien.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten